653x453px_French toast med blåbärsglass.jpg

Glass – det ultimata unnet om svenskarna får bestämma

 

Glass toppar listan över svenskarnas favoriter när det kommer till att unna sig – en trend som bekräftas av den kraftiga försäljningsökningen av premiumglass. Allt enligt undersökningar och statistik publicerade i Glassrapporten 2025, framtagen av SIA Glass

Rapporten baseras på omvärldsspaningar med extra fokus på trender inom livsmedelsindustrin och statistiska undersökningar gjorda av Kantar.

Glassåret 2025 – årets fem glasstrender i korthet:

  1. ”Nystalgi” – nostalgi med ny twist
    Trygga klassiska nostalgiska smaker får en modern uppdatering 2025: ”nystalgi”, tradition kombinerad med innovation för att möta både retroromantik och dagens smakpreferenser.

  2. Premium gör comeback
    Med hopp om en ljusnande framtid ser vi en comeback för premiumprodukter, där konsumenter prioriterar exklusivitet och är villiga att betala mer för lyxiga glassorter, gärna med oväntade ingredienser och sofistikerad design.

  3. Ursprung och autenticitet
tar plats
    Konsumenter efterfrågar produkter med tydligt ursprung och lokala kopplingar, vilket speglar en ökad medvetenhet i konsumentled om transparens och ansvar.

  4. Njutning som ett aktivt val
    Glass ses alltmer som en symbol för medveten njutning och glädje, man unnar sig snarare än tröstar sig med glass, och konsumenter vill ha kvalitetsprodukter.

  5. Globala smaker inspirerar
    Kryddiga, blommiga och tropiska smaker från Asien och Latinamerika gör entré på glassmarknadenmed smaker som tillfredsställer nyfikenheten hos konsumenter som vill utforska världen genom mat.

Till Glassrapporten 2025 >>