Fyra trender för svenska folkets glassvanor
Svensk glass, guldkant, nostalgi och medvetna konsumenter - det är årets trender inom glassvärlden enligt färska Glassrapporten 2024, som SIA Glass står bakom.
Rapporten baseras på omvärldsspaningar med extra fokus på trender inom livsmedelsindustrin och statistiska undersökningar gjorda av Kantar.
De fyra glasstrenderna i korthet:
- Vi vill ha svensk glass!
Det lokalt producerade har en tydlig identitet vilket skänker oss en känsla av kvalitet när mycket annat känns osäkert och instabilt - Konsten att unna sig
Att svenskar vill kunna unna sig själv lite guldkant på vardagen i form av en god glass är en tydlig trend på den svenska glassmarknaden, och den viktigaste drivkraften bakom ett glassköp är extra god och njutbar smak. - Nostalgi och vår längtan efter det enkla
Trenderna nostalgi och vår längtan efter det okonstlade är tydliga även inom glassbranschen och uppsvinget för rena smaker kan ses bevis för detta. - Den medvetne konsumenten
Råvarans betydelse, dess ursprung och att den produceras på ett schysst sätt är en tydlig glasstrend, liksom konsumentens krav på transparens och tydlig ursprungsmärkning.